Als webshopeigenaar is een duidelijke productomschrijving van de artikelen die je verkoopt nog niet voldoende. Potentiële klanten willen zien wat ze aanschaffen, wat productfoto’s onmisbaar maakt. Kies je ervoor om dit niet aan een professionele fotograaf over te laten, maar wil je deze zelf nemen? Hieronder lees je de belangrijkste tips die jou naar een geslaagd eindresultaat zullen leiden, namelijk jouw klant met je beeldmateriaal overtuigen en zo meer conversie genereren.
Wat is productfotografie?
Voordat we overgaan tot de daadwerkelijke tips, is het belangrijk om te weten wat productfotografie precies inhoudt. Een productfoto toont een product samen met andere attributen. Deze laatste geven de foto meer sfeer, waardoor de interesse van de bezoeker van je webshop zal worden opgewekt. De attributen passen altijd bij het product, welke het centrale punt op de foto blijft. Doordat jouw product hiermee wordt ondersteund, weet het bij potentiële klanten een gevoel op te wekken.
Tip 1: Zorg voor een zo realistisch mogelijke weergave van jouw product
Met productfoto’s wil jij aan je potentiële klant laten zien wat je aanbiedt. Daarom is het van belang dat de foto ook daadwerkelijk overeenkomt met het product zelf. Zo moeten de kleuren hetzelfde zijn als in het echt. Daarnaast maak je je productfoto’s niet vanuit creatieve hoeken, maar vanuit hoeken die de verhoudingen zo realistisch mogelijk weergeven. Dit zorgt ervoor dat je als webshopeigenaar ook minder vaak met retourneringen te maken zult krijgen.
Tip 2: Maak gebruik van zachte belichting
Een goede belichting is misschien wel het allerbelangrijkst. In de meeste gevallen levert daglicht je een egale en zachte belichting op. Zachte belichting is belichting die afkomstig is van een zachte, diffuse lichtbron en daardoor geen sterke schaduwen of reflecties tot gevolg heeft. Ditzelfde effect kun je echter ook met een softbox bereiken. Dit is eigenlijk een soort tent die je op de studiolamp of flitser plaatst, zodat dit licht gelijkmatig wordt verdeeld. Omdat het licht hierdoor meer gespreid wordt, zal jouw artikel veel natuurlijker uitkomen.
Tip 3: Kies een juiste achtergrond voor jouw producten
Productfoto’s voor een webshop hebben een egale achtergrond nodig. Vaak kiest men voor wit, maar er zijn ook andere kleuren als zwart, grijs en groen beschikbaar. Een witte achtergrond kan heel eenvoudig een groot stuk wit papier of papier op een rol zijn. Een alternatief is een witte kunststof plaat. Het voordeel van die laatste is dat je je geen zorgen hoeft te maken over scheuren en vouwen. Voor extra sfeervolle productfoto’s kun je bijvoorbeeld ook hout of een ander materiaal als achtergrond gebruiken, iets wat ik deed toen ik de productfoto’s voor Nasma maakte – daar paste witte achtergronden gewoon niet, natuurlijk.
Tip 4: Gebruik een statief
Wil je een goede productfoto voor je webshop kunnen nemen, dan wil je daarvoor veel licht kunnen opvangen. Dat betekent dat een langere sluitertijd noodzakelijk is. Heb je reeds enige ervaring met fotograferen, dan weet je dat het risico op bewegende beelden hiermee toeneemt. Dit voorkom je echter door gebruik te maken van een goed statief. Het resultaat is niet alleen een heldere, scherpe productfoto, maar ook consistentie in je afbeeldingen. Met een statief blijft ook de camerahoek namelijk hetzelfde.
Tip 5: Neem ook ingezoomde foto’s
Bezoek je zelf een website, dan wil je een product waarin je geïnteresseerd bent, graag zo gedetailleerd mogelijk willen bekijken. Niet voor niets voegen veel websites de functie om in te zoomen op een foto toe. Nog mooier wordt het echter wanneer je reeds ingezoomde foto’s kunt tonen. Zo kan je potentiële klant het product nóg beter bekijken en ontstaat het gevoel dat hij het bijna aan kan raken. Met ingezoomde foto’s kun je onzekerheden en vraagtekens wegnemen.
Tip 6: Perfectioneer je foto’s met behulp van de juiste camera-instellingen
Je camera op de automatische stand zetten lijkt misschien de handigste oplossing, maar vraag jezelf af of je daarmee wel het maximale resultaat behaalt. Je verdiepen in de instellingen zal voor een zichtbare verbetering van je foto’s zorgen. De belangrijkste instellingen op je camera zijn het diafragma oftewel de F-waarde (scherptediepte), de ISO-waarde oftewel de lichtgevoeligheid en de sluitertijd. Onthoud daarbij altijd, dat je de instellingen van je camera hetzelfde houdt gedurende een fotoshoot.
Tip 7: Trek voldoende tijd uit voor de nabewerking
Heb je met het nemen van je productfoto’s rekening gehouden met alle bovenstaande tips? Dan ben je er bijna! Om je online succes helemaal te optimaliseren, neem je de tijd voor de nabewerking van je foto’s. Zijn er misschien kleine oneffenheden op de achtergrond te zien? Moet de kleur nog wat worden gecorrigeerd om ervoor te zorgen dat je product nog meer tot leven komt. Houd ook in deze laatste fase echter rekening met de eerstgenoemde tip: realistische foto’s leveren je op de lange termijn het meeste op!